Diagnoza psychologiczna ADHD - test Conners 3
Test Conners 3 przeznaczony jest do diagnostyki ADHD i zaburzeń współwystępujących u dzieci i młodzieży (6-18 lat). Możliwe jest przeprowadzenie badania w formie papierowej lub w formie e-badania
- Co warto wiedzieć?
- Kiedy wykonać i jak wygląda?
- Ważne informacje
- Dokumenty
Test Conners 3 – Co warto wiedzieć?
Test Conners 3 przeznaczony jest do diagnozowania ADHD i zaburzeń współwystępujących, takich jak zaburzenia zachowania i zaburzenia opozycyjno-buntownicze. Pozwala na określenie prawdopodobieństwa występowania ADHD. Diagnoza obejmuje różne obszary funkcjonowania dziecka, umożliwiając analizę profilową i dostrzeżenie indywidualnej specyfiki problemów. Może mieć zastosowanie jako badanie przesiewowe, a także służące dopasowaniu programu terapii do potrzeb danego dziecka, śledzenia postępów terapii i modyfikowania jej w razie potrzeby. Metoda Conners 3 została oparta na wytycznych z DSM-5, czyli jednego z podstawowych i najważniejszych podręczników do diagnozy psychologicznej.
Dla kogo przeznaczony jest test Conners?
Test Conners 3 przeznaczony jest do diagnostyki ADHD u dzieci i młodzieży (6-18 lat). Narzędzie zostało opracowane w wersjach pełnych i skróconych dla rodzica, dla nauczyciela (oba do zastosowania w przypadku dzieci od 6 do 18 r.ż.) oraz do samoopisu (dla dzieci od 8 do 18 r.ż.).
Przed każdą diagnozą odbywa się wizyta konsultacyjna, na której specjalista zbiera wywiad.
Co bada test Conners 3?
Test Conners 3 bada funkcjonowanie w różnych obszarach życia, a jego pełna wersja obejmuje trzy warianty:
· dla rodzica dziecka, które ma od 6 do 18 lat;
· dla nauczyciela dziecka, które ma od 6 do 18 lat;
· do samoopisu (dla dzieci i młodzieży w wieku od 8 do 18 lat).
W kwestionariuszu znajdują się:
· skale kontrolne (wrażenie pozytywne, wrażenie negatywne, wskaźnik niespójności);
· skale objawowe DSM (ADHD – deficyt uwagi, ADHD – nadaktywność/impulsywność, zaburzenia zachowania, zaburzenia opozycyjno-buntownicze);
· pytania dodatkowe.
Conners 3 bada następujące obszary:
· nieuwaga;
· nadaktywność/ impulsywność;
· problemy z nauką;
· funkcje wychowawcze;
· relacje z rodziną;
· relacje z rówieśnikami.
Korzyści testu Conners 3
Dzięki badaniu testem Conners 3 budowana jest wstępna diagnoza ADHD, a tym samym stwierdzenie prawdopodobieństwa występowania tego zaburzenia u danej osoby. Testy Conners 3 są zazwyczaj wykonywane wraz z innymi, aby uzyskać całościowy wgląd w problem pacjenta i postawić diagnozę oraz stworzyć zindywidualizowany plan terapii. Test można również wykonać podczas trwania terapii, aby zmierzyć jej efekty i w razie potrzeby zmodyfikować. Analiza wyników opiera się na normach wiekowych, normach dla obu płci oraz łączonych i w odniesieniu do wykorzystanej wersji kwestionariusza. W efekcie badania otrzymujemy pogłębiony profil osoby badanej.